Khamis, 17 Mei 2018

Tukang kunci dipanggil buka peti besi Najib

terimakasih sudi like
loading...
Loading...
Tukang kunci dipanggil buka peti besi Najib

KUALA LUMPUR: Dua tukang kunci dilihat memasuki kediaman Datuk Seri Najib Razak di Jalan Langgak Duta, Taman Duta, di sini, kira-kira jam 2.30 petang tadi.
Kehadiran tukang kunci berkenaan adalah sebahagian proses menggeledah kediaman bekas Perdana Menteri yang dilakukan polis sejak malam tadi.
Difahamkan, polis menemui satu peti keselamatan di kediaman berkenaan pagi tadi, namun ia tidak dibuka.
Kunci bagi peti besi yang dianggarkan berusia 20 tahun itu dipercayai hilang dan kehadiran dua tukang itu difahamkan untuk membuka peti besi itu.
Polis mula menggeledah kediaman Najib kira-kira jam 10.15 malam selepas tiba dengan puluhan kereta dan sebuah lori.
Peguam Najib, Harpal Sing Grewal berkata pasukan polis merampas tiga hingga empat kotak barangan mengandungi beg tangan, hadiah, dan barang peribadi.
Harpal yang ditemui kira-kira jam 4.30 pagi mendakwa tiada dokumen dirampas.

Gerudi peti besi ganggu puasa Najib sekeluarga

KUALA LUMPUR – Serbuan lebih 50 anggota polis dari Pasukan Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman menjejaskan hak bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sekeluarga berpuasa pada hari pertama Ramadan.

Peguamnya, Datuk Harpal Singh Grewal berkata, tindakan melampau polis yang menggerudi sebuah peti besi yang berkunci sejak dua dekad turut mencabul hak peribadi Najib dan keluarganya.

Katanya, pasukan polis yang hadir di kediaman Najib pada pukul 10 malam semalam yang kemudiannya berpecah kepada beberapa pasukan telah membuka beberapa peti yang mengandungi barang peribadi yang telah dibungkus dan dibawa Najib dari kediaman rasmi perdana menteri di Putrajaya.

“Pencarian itu diteruskan sehingga 5 pagi sebelum tiga peti mengandungi barang peribadi termasuk beg tangan dan pakaian yang disusun dan dibungkus kemas dalam kotak turut diambil polis.

“Walaupun polis berkata mereka akan meninggalkan premis selepas membungkus kotak terakhir pada jam 5 pagi, masih ada beberapa polis di luar premis sehingga pagi lagi.

“Kira-kira jam 8.30 pagi beberapa anggota polis bergerak ke sebuah bilik yang terletak di 
tingkat pertama kediaman dan membuat keputusan untuk menggerudi peti besi keselamatan yang terkunci lebih dua dekad yang mana kuncinya hilang.

“Pengerudian itu diteruskan walaupun waktu melebihi 5 petang, sekali gus menganggu ketenteraman sekeluarga di kediaman itu,” katanya kepada pemberita petang tadi.

Harpal berkata, Ahli Parlimen Pekan itu sangat letih dan kecewa dengan tindakan polis yang mengganggu sekeluarga.

Malah katanya, sepanjang pencarian polis di rumahnya dan penyitaan barang tidak membawa sebarang makna malah kehadiran polis secara berterusan dan pengerudian peti besi itu bukan sahaja ahli keluarga dan kakitangannya tetapi mereka juga mengalami tekanan mental selain membawa imej buruk kepada mereka.

“Lebih-lebih lagi, penyerbuan semasa bulan Ramadan sehingga menafikan hak sekeluarga menunaikan tugas berbuka puasa pada hari pertama Ramadan hari ini.

“Malah penyekatan laluan juga membawa kesulitan kepada jiran-jiran beliau yang menggunakan laluan sama ke kediaman mereka,” jatanya.

Harpal berkata, bekas Perdana Menteri itu telah menyatakan kesediaan untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa sejak awal lagi namun gangguan secara berterusan lebih 18 jam sangat mengecewakan beliau.

“Tiada yang konstruktif ditemui menerusi serbuan dan penyitaan yang akhirnya melibatkan barang peribadi beliau sahaja,” kata Harpal.
loading...

SHARE THIS
Loading...

Author:

seorang ibu dan blogger bebas ,memaparkan kisah-kisah menarik dari seluruh dunia

Loading...

0 ulasan: