Selasa, 22 Mei 2018

11 beg berisi puluhan juta ringgit selesai dikira

terimakasih sudi like
loading...
Loading...
11 beg berisi puluhan juta ringgit selesai dikira





KUALA LUMPUR: Wang tunai berjumlah puluhan juta Ringgit Malaysia (RM) yang disimpan dalam 11 beg, selesai menjalani proses pengiraan oleh pasukan penyiasat Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman di ibu pejabatnya dekat Menara KPJ, Jalan Tun Razak di sini, malam ini.
Sebelas beg terbabit adalah sebahagian daripada 72 beg bagasi disita polis dalam pemeriksaan terhadap tiga unit kediaman milik keluarga bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan kenalannya bergelar Tan Sri dari pangsapuri mewah, Pavilion Residences di sini, pada Jumaat lalu.



Difahamkan, pagi tadi, sebanyak 26 beg berisi wang tunai dibawa ke bangunan terbabit untuk proses pengiraan, namun hanya 11 beg selesai menjalani proses pengiraan malam tadi.
Susulan itu baki 15 beg yang masih belum dikira dilihat dibawa keluar bermula jam 8.55 malam tadi sebelum dimasukkan ke dalam lori polis yang menunggu di tingkat bawah lobi menara berkenaan.
Sepasukan pegawai dan anggota polis membawa keluar kurang 30 beg-beg mengandungi wang tunai pelbagai matawang selepas proses pengiraan selesai dijalankan di Menara KPJ, Jalan Tun Razak, di sini, jam 9 malam tadi. - Foto Luqman Hakim Zubir
Proses membawa wang berkenaan dikendalikan pegawai dan anggota JSJK dengan kawalan ketat anggota Unit Tindakan Khas (UTK) Bukit Aman.
Tepat jam 9 malam tadi, lori berkenaan diiringi dua kereta peronda polis (MPV) model Mitsubishi Lancer dan empat motosikal polis trafik serta lima kereta Proton Preve dipercayai menuju ke Bukit Aman.
Tidak lama kemudian 11 lagi beg berisi wang yang sudah dikira turut dibawa keluar dari bangunan terbabit untuk dihantar ke Bank Negara Malaysia (BNM).
Wartawan yang melakukan tinjauan mendapati sepasukan pegawai dan anggota polis membawa keluar 26 beg itu dengan diberi kawalan ketat.
Beg terbabit adalah sebahagian daripada 72 beg diambil pihak JSJK Bukit Aman Khamis lalu di Pavilion Residences di sini, selepas siasatan dilakukan sejak Rabu lalu.
Berdasarkan maklumat diperoleh, proses pengiraan wang dilakukan oleh pegawai dan anggota JSJK bermula sekitar jam 10 pagi semalam.
Proses pengiraan mengambil masa yang panjang disebabkan jumlah wang terlalu banyak, termasuklah membabitkan pelbagai mata wang asing.
Selain itu, anggota penyiasat JSJK juga perlu merekodkan setiap nombor siri setiap mata wang berkenaan untuk dijadikan bukti dalam proses siasatan susulan.
Sementara itu, berdasarkan maklumat lain diperoleh, sebuah bank akan menjalankan proses pengiraan nilai semua barang kemas dan jongkong emas yang dirampas dalam serbuan sebelum ini.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh, ketika dihubungi bagi mengesahkan perkara berkenaan enggan mengulas lanjut proses pengiraan wang yang sedang dijalankan pihaknya.
Ini bagi mengelakkan wujudnya pelbagai spekulasi tidak benar berhubung wang tunai dan barang yang dirampas dalam pemeriksaan JSJK sebelum ini.
caption
KELIBAT polis membawa beg berisi wang dirampas sebelum ini.
Anggota polis membawa 15 dari 26 beg mengandungi wang tunai yang belum selesai dikira dari Ibu Pejabat Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman di Menara KPJ, ke Bukit Aman. - Foto Sairien Nafis

loading...

SHARE THIS
Loading...

Author:

seorang ibu dan blogger bebas ,memaparkan kisah-kisah menarik dari seluruh dunia

Loading...

0 ulasan: