Isnin, 25 September 2017

Rahsia pembinaan The Great Pyramid of Giza dibongkar

terimakasih sudi like
loading...
Loading...
Rahsia pembinaan The Great Pyramid of Giza dibongkar



SEKUMPULAN ahli arkeologi akhirnya berjaya membongkar rahsia bagaimana The Great Pyramid of Giza dibina di Mesir. GAMBAR HIASAN

KAHERAH 24 Sept. – Selepas berabad-abad lamanya dianggap se­bagai misteri, sekumpulan ahli ar­­­­­­keologi akhirnya berjaya membongkar rahsia bagaimana The Great Pyramid of Giza dibina di Mesir.

Mail Online melaporkan, an­ta­ra rahsia tersebut termasuk bagaimana penduduk Mesir pada ketika itu mengangkut bongkah batu seberat dua setengah tan dengan menempuh perjalanan sejauh lebih 800 kilometer (km)


Difahamkan, bongkah ter­diri daripada batu kapur dan granit itu digunakan untuk membina makam buat Firaun Khufu sekitar tahun 2,600 sebelum Masehi.

Pada ketinggian melebihi 146 meter, makam tersebut dianggap sebagai piramid terbesar pernah dibina pada Zaman Pertengahan dan struktur binaan buatan manusia terbesar di muka bumi ketika itu.

Berdasarkan kajian kumpu­lan ahli arkeologi terbabit, ri­buan pekerja mahir dikerah untuk mengangkut kira-kira 170,000 tan bongkah batu di sepanjang Sungai Nil menggunakan bot kayu yang diikat dengan beberapa utas tali.

Satu terusan khas turut dibina bagi memudahkan bongkah batu itu diangkut terus ke kawasan pem­binaan piramid.
Selain itu, kumpulan ahli arkeo­logi tersebut juga menjumpai satu skrol daripada kertas papirus purba di jeti Wadi Al-Jarf yang menjelaskan peranan bot berkenaan dalam proses pembinaan piramid.
Ditulis oleh Merer yang bertanggungjawab menyelia pasukan pembinaan yang terdiri daripada 40 pekerja elit, tulisan tersebut bukan sahaja menceritakan pembinaan The Great Pyramid, malah turut memperincikan bagaimana bongkah batu itu diangkut dari Tura ke Giza.
Dalam diarinya, Merer menjelaskan bagaimana pekerja itu terlibat dalam mentransformasikan landskap, membina tembok yang sangat besar bagi melencongkan air dari Sungai Nil sebelum menya­lurkan air itu ke arah piramid melalui terusan buatan manusia.
Penemuan baharu itu turut didedahkan menerusi rancangan dokumentari bertajuk Egypt’s Great Py­ramid: The New Evidence di Channel 4 malam ini.


loading...

SHARE THIS
Loading...

Author:

seorang ibu dan blogger bebas ,memaparkan kisah-kisah menarik dari seluruh dunia

Loading...

0 ulasan: