Isnin, 13 Februari 2017

Dibuka Sejak 1937, Kedai Roti ‘Legend’ Di JB Ini Imbau Nostalgia Lama.

terimakasih sudi like
loading...
Loading...
Dibuka Sejak 1937, Kedai Roti ‘Legend’ Di JB Ini Imbau Nostalgia Lama.
Johor Bahru ni merupakan bandaraya yang mempunyai bangunan-bangunan bersejarah yang  di antaranya ialah rumah-rumah kedai lama yang termasuk ke dalam Jejak Warisan Johor Bahru.
Salah satu tempat menarik,mungkin menarik dari segi sejarah perniagaannya di Johor Bahru ni ialah Kedai Roti Salahuddin ataupun “Salahuddin Bakery” yang terletak di No 26,Jalan Dhoby, Johor Bahru.
Tempat perniagaan makan yang menarik di Johor Bahru ni  boleh dikatakan antara tertua di Malaysia dan paling tua di Johor ni kerana telah mula beroperasi pada tahun 1932 . perniagaan roti pada asalnya dimulakan
Kedai roti ni merupakan satu-satunya kedai roti yang membuat dan membakar roti dengan cara tradisional iaitu dengan dibakar menggunakan dapur tradisioanl ala-ala dapur bakar pizza yang korang selalu tengok kat Pizza hut. 
Bahan bakarnya pula daripada kayu arang.Sebab itulah rasanya memang sedap dan yummy-licious!
Kalau korang ke Johor Bahru jangan lupa ke sini dan merasai sendiri keenakkan roti Salahuddin bakery yang dibakar dengan kayu arang dan dibakar dalam ketuhar tanah liat ala-ala’Pizza Hut’ya!
Jom tengok!
Pergh geramnya tengok roti gebu-gebu ni, dapat bayangkan rasa lembut dan rangup dia. Confirm sedap. Kedai roti old school ni terletak di Johor Bahru yang masih menggunakan arang untuk membakar roti, jangan tak tahu bisnes ni dah dibuka sejak 1937 lagi. 

Maknanya kedai ni wujud sebelum Jepun serang tanah melayu lagi.
Salahuddin Bakery ni boleh dikatakan memang famous la di Johor. 

Konsep macam kedai runcit dulu-dulu… Klasik!

Lokasi: No 26, Jalan Dhoby, 80000 Johor Bahru
No Phone: 07-227 3736


loading...

SHARE THIS
Loading...

Author:

seorang ibu dan blogger bebas ,memaparkan kisah-kisah menarik dari seluruh dunia

Loading...

0 ulasan: